is kokosolie gezond of juist niet

Is kokosolie gezond? Het eerlijke antwoord

Kokosolie is al geruime tijd een hip product dat populair is in de fitness- en gezondheidswereld. De olie is inmiddels bij elke supermarkt en supplementenwinkel te koop en staat bij menig persoon in de keuken. Waarom? Omdat kokosolie gezond is. Tenminste, dat is wat er verteld wordt. Is dat ook echt zo? In deze blog geven we uitgebreid antwoord op de vraag of kokosolie gezond is en waarom dit juist wel of niet het geval is. Daarnaast beantwoorden we nog verschillende interessante vragen met betrekking tot kokosolie.

Wat is kokosolie?

Kokosolie is een plantaardige olie die wordt gemaakt van de kokosnoot. Een kokosnoot heeft wit vruchtvlees. Dit vruchtvlees wordt geperst, waarna er een vette substantie overblijft. Dit noemen we ook wel kokosvet of kokosolie. De naam kokosvet wordt gebruikt omdat de olie op kamertemperatuur niet vloeibaar is, maar juist gestold. Het smelt pas wanneer het wordt verhit, bijvoorbeeld in de magnetron of koekenpan.

Kokosolie wordt vaak gebruikt om te koken, bakken of braden. Dit bijvoorbeeld ter vervanging van boter of olijfolie. Daarnaast wordt het door sommige mensen ook gebruikt bij het bereiken van koekjes, cakes of repen. Aangezien de olie weer stolt als deze op kamertemperatuur (of lager) komt, zorgt het voor een stevige structuur bij het bereiden van dergelijke producten.

Voedingswaarde van kokosolie

In onderstaande tabel zie je de voedingswaarde van kokosolie. De exacte samenstelling kan verschillen per merk, maar onderstaande informatie zal in grote lijnen overeenkomen met de pot kokosolie die je thuis hebt staan. Deze informatie is afkomstig van het Nederlands Voedingsstoffenbestand van het RIVM.

WaardeHoeveelheid per 100 gram
Energie (kcal)892
Eiwit (gr)0
Koolhydraten (gr)0
– Waarvan suiker (gr)0
Vetten (gr)99,1
– Waarvan verzadigd (gr)83,7
Vezels (gr)0

Wat maakt kokosolie gezond?

Kokosvet of kokosolie krijgt het label gezond niet voor niks zou je zeggen. Onderstaand hebben we drie redenen uitgewerkt waarom kokosolie gezond zou zijn en of dit ook echt klopt. Lees daarna ook vooral verder naar de redenen waarom het juist ongezond kan zijn.

Kokosolie bevat veel laurinezuur

Kokosolie is zeer rijk aan laurinezuur. Laurinezuur staat erom bekend dat het goed zou zijn voor ons hart en onze bloedvaten. Dit ondanks dat het een verzadigd vetzuur is en we altijd horen dat verzadigde vetten ongezond voor ons zijn. Een uitgebreide meta-analyse uit 2003 onder maar liefst 60 onderzoeken bevestigd: laurinezuur heeft een positief effect op ons cholesterolgehalte. Wil dit meteen zeggen dat kokosolie gezond is omdat het veel laurinezuur bevat? Niet helemaal, aangezien de olie nog uit andere vetzuren bestaat die ook effect kan hebben op ons cholesterogehalte.

Kom kwark met fruit op een tafel
Ook interessant: Is kwark gezond?

Kokosolie bevat middellange vetzuren

Kokosolie heeft middellange vetzuren, oftewel: MCT’s (medium chain triglyceride). Het menselijk lichaam kan deze relatief eenvoudig verteren en dus worden deze gemakkelijk opgenomen. Voor mensen die problemen ervaren met hun spijsvertering kan het consumeren van meer MCT’s in sommige gevallen verlichting bieden. Raadpleeg hiervoor wel eerste je huisarts. Deze kan je een verwijzing geven voor een deskundige, die je kan helpen met je spijsvertering en mogelijk een MCT-dieet.

Kokosolie is geschikt voor bakken en braden

De meeste kokosolie die te koop is, is geraffineerd. Geraffineerde kokosolie heeft een rookpunt van om en nabij de 230 graden. Dit betekent dat de olie prima gebruikt kan worden voor bakken en braden. Hierdoor is kokosolie gezonder om te gebruiken voor bakken en braden dan bijvoorbeeld extra vierge olijofolie en verschillende andere oliesoorten.

Wanneer je bijvoorbeeld extra vierge olijfolie gebruikt (met een rookpunt van zo’n 177 graden), kunnen er schadelijke stoffen vrijkomen wanneer de temperatuur in de pan hoger wordt dan dit rookpunt. Met kokosolie is deze kans dus iets kleiner. Het rookpunt van de reguliere geraffineerde olijfolie is overigens vergelijkbaar met die van kokosolie.

TIP: Wist je dat avocado olie ook een hoog rookpunt heeft? meer over avocado (olie) vind je in deze blog over avocado’s.

Wat maakt kokosolie ongezond?

Nu we de argumenten hebben besproken die kokosolie gezond zouden maken, behandelen we uiteraard ook de andere zijde. Onderstaand de redenen waarom kokosolie juist niet gezond kan zijn en je het wellicht zelfs beter kunt vermijden.

Kokosolie bevat veel verzadigd vet

Twee meta-analyses, beide uit 2020, laten zien dat kokosolie zowel HDL-cholesterol als LDL-cholesterol verhoogd. Low-density lipoprotein cholesterol (LDL-cholesterol) wordt gezien als de slechte variant en verhoogd de kans op hart- en vaatziekten. High-density lipoprotein cholesterol (HDL-cholesterol) is dan weer goed voor ons, aangezien dit zorgt voor het verwijderen van cholesterol uit ons bloed.

Uit één van deze meta-analyses werd geconcludeerd dat het LDL-cholesterol meer toenam door de consumptie van kokosolie in vergelijking met andere oliën. De andere meta-analyse concludeerde dat zowel HDL-cholesterol als LDL-cholesterol toenam. Al met al is het dus aannemelijk dat kokosolie mogelijk zelfs een negatieve impact kan hebben op ons cholesterolgehalte. Het argument dat kokosolie gezond is door de hoeveelheid laurinezuur (en dus een positief effect zal hebben op ons cholesterolgehalte) lijkt hierdoor dus een stuk minder sterk.

Gezondheidsclaims afgewezen

Er zijn verschillende claims ingediend bij de EFSA (European Food Safety Authority) over kokosolie en de gezondheidsvoordelen die het zou hebben. Top op heden heeft geen enkele van deze claims de goedkeuring ontvangen van de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid. Hieruit kunnen we concluderen dat je veel claims over kokosolie, vaak gemaakt door bedrijven die kokosolie verkopen, met een korreltje zout kan nemen.

Leuk weetje: Gezondheidsclaims die worden ingediend bij de EFSA worden best vaak afgewezen, zoals bijvoorbeeld de gezondheidsclaims van Yakult. Er is echter een soort chocolade (ja echt, chocolade!) die door de EFSA als gezond wordt gezien. In deze blog lees je meer over de vraag of chocolade gezond is.

Is bakken in kokosolie gezond?

Zoals we al eerder in deze blog noemden heeft geraffineerde kokosolie een rookpunt van zo’n 230 graden. Hierdoor is het geschikt om te gebruiken voor bakken en braden. Niet alle oliën zijn hiervoor geschikt, zoals bijvoorbeeld extra vierge olijfolie. De reguliere geraffineerde olijfolie uit de supermarkt heeft daarentegen weer een vergelijkbaar rookpunt met kokosolie. Olijfolie bevat daarnaast minder verzadigde vetten dan kokosolie, maar ook minder laurinezuur.

Bakken is kokosolie is dus niet ongezond, maar er zijn goedkopere alternatieven die ook nog eens minder verzadigde vetten bevatten. Desalniettemin is kokosolie wel heel handig, doordat het op kamertemperatuur weer een vaste substantie wordt. Dit is handig voor het maken van bijvoorbeeld je eigen koolhydraat- of eiwitrepen of andere experimentele baksels die je eens wilt maken.

Tip: bekijk hier het online aanbod van kokosolie van Body en Fit.

Dus, is kokosolie gezond of niet?

Kokosolie heeft dus enkele voordelen, maar ook nadelen. We kunnen helaas geen glasheldere conclusie trekken en zeggen dat kokosolie gezond of ongezond is. Het is mogelijk dat de regelmatige inname van kokosolie je slechte cholesterol verhoogt, wat we natuurlijk willen voorkomen. Dit is echter geen absoluut feit dat we kunnen noemen, maar is een conclusie die we kunnen trekken uit verschillende onderzoeken. Daar tegenover staat weer dat het laurinezuur in kokosolie er juist bekend om staat een positief effect te hebben op het cholesterolgehalte. Meer onderzoek is dan ook nodig om hier echt uitsluitsel over te kunnen geven.

Vind je kokosolie erg praktisch omdat je het in gestolde variant in de keuken hebt staan, dan raden we je zeker niet af dit aan te schaffen (bekijk hier het aanbod van Body en Fit). Het is dus echter te onduidelijk om te concluderen of kokosolie gezond is of niet, dus dat doen we ook niet. Daarnaast spelen de afgewezen gezondheidsclaims natuurlijk ook een rol hierin. De keuze is uiteindelijk aan jezelf of je kokosolie wilt aanschaffen of niet. Verwacht er in ieder geval geen merkbare gezondheidsvoordelen van, zoals sommige websites helaas wel claimen, want dat gaat niet gebeuren.

pindakaas gezond
Ook interessant: Is pindakaas gezond? Je leest het hier

Veelgestelde vragen over kokosolie

We sluiten deze blog af met een aantal vragen over kokosolie die regelmatig gesteld worden. Heb je na het lezen van deze blog nu zelf nog vragen die hier beneden niet beantwoord worden? Laat je vraag dan echter onderaan deze blog en wij beantwoorden deze zo snel mogelijk.

Waar moet je kokosolie bewaren?

Je kunt kokosolie gewoon in je keukenkastje bewaren. In gestolde variant (op kamertemperatuur) blijft het product erg lang goed. Bekijk de uiterste houdbaarheidsdatum natuurlijk altijd goed, maar je hoeft niet bang te zijn dat je een hele pot kokosolie binnen een maand na aanschaf leeg moet hebben.

Waar kun je kokosolie kopen?

Kokosolie is tegenwoordig bij enorm veel winkel verkrijgbaar. Kijk maar eens bij je dichtstbijzijnde supermarkt, grote kans dat ze kokosolie in hun assortiment hebben. Daarnaast is het ook te krijgen bij elke supplementen en gezondheidswinkel. Kijk bijvoorbeeld eens naar het assortiment kokosolie van Body en Fit.

Is kokosolie gezonder dan olijfolie?

Kokosolie bevat een stuk meer verzadigde vetzuren dan olijfolie. Daar tegenover staat wel dat veel van deze vetzuren laurinezuur zijn, wat weer bekend staat om zijn positieve effect op ons cholesterolgehalte. Op basis van de kennis en onderzoeken die beschikbaar zijn, lijkt op dit moment de keuze te vallen op olijfolie.

Plaats een reactie

Je e-mailadres zal niet geplaatst worden.