Vrouw snuit haar neus en ligt ziek op bed en wilt haar weerstand verhogen

Weerstand verhogen in 7 stappen

Mensen die niet vaak ziek zijn, roepen vaak stellig dat ze een goede weerstand hebben. Met een hoge weerstand zul je beter bestand zijn tegen bacteriën en virussen van buitenaf. Je weerstand verhogen kan er dus voor zorgen dat jij minder snel ziek wordt en dat heeft natuurlijk enorm veel voordelen. In deze blog leren we je een aantal manieren waarop jij je weerstand kunt verhogen. Geen gekke wondermiddeltjes (die toch niet werken) of andere rare methoden, gewoon de basis voor het verhogen van je weerstand.

Wat is weerstand?

Om te weten hoe we onze weerstand verhogen is het wel interessant te weten wat weerstand nu precies is. Als we spreken over onze weerstand doelen we op het systeem van ons lichaam waarmee we bacteriën en virussen kunnen stoppen zich in ons lichaam te nestelen. Het menselijk lichaam ontdekt deze niet lichaamseigen stofjes en gaat het gevecht aan deze te vernietigen. Een gezond lichaam met een sterk afweersysteem zal dit werk dus beter doen dan een lichaam met een zwak afweersysteem.

Nu is dit natuurlijk een zeer ingewikkeld proces, maar gelukkig is het vrij eenvoudig om je lichaam hier een handje mee te helpen. Je weerstand verhogen hoeft echt niet moeilijk te zijn en kan sterk bijdragen aan hoe goed je afweersysteem de bedreigingen van buitenaf kan tegengaan. Lees hier verder om te ontdekken hoe jij je weerstand kunt verbeteren.

Verhogen van je weerstand doe je zo

Hier vind je 7 manieren die elk kunnen bijdragen aan het verhogen van je weerstand. Veel van deze manieren zijn vrij eenvoudig te implementeren in het dagelijkse leven, waardoor het voor vrijwel iedereen mogelijk is om eigenhandig de weerstand te verbeteren. Ga aan de slag met deze 7 stappen en voel je fitter, gezonder en geef je weerstand een flinke boost.

Sport voldoende

Het menselijk lichaam is niet gemaakt om de hele dag stil te zitten. Beweging is goed voor je en ook goed voor je weerstand. Een lichaam dat getraind en vaak actief is, is namelijk beter in staat te vechten tegen bacteriën van buitenaf. Je hoeft overigens echt niet elke dag te zweten in de sportschool, maar het is al een mooie start om bijvoorbeeld twee keer per week te gaan sporten. Dit kan bij een sportschool zijn, maar kan in principe elke andere sport zijn, als je maar in beweging bent.

Daarnaast kun je ook wat wijzigingen in je dagelijks leven aanbrengen, door bijvoorbeeld met de fiets naar het werk te gaan in plaats van met de auto. Of door na het avondeten een rustige avondwandeling te doen. Ook kun je gerust vanuit je woonkamer wat oefeningen doet met behulp van een dumbbell, weerstandsbanden of gewoon je lichaamsgewicht. Je weerstand verhogen door sporten hoeft dus zeker geen lastige opgave te zijn.

Neem genoeg rust

Sommige mensen nemen dit te letterlijk en nemen alleen maar rust. Dat is natuurlijk ook weer niet te bedoeling, maar onderschat het positieve effect van rust absoluut niet. Zonder voldoende rust kan het menselijk lichaam niet naar behoren functioneren en zal dus ook het afweersysteem niet sterk genoeg zijn om tegen de bacteriën en virussen te vechten. Dit wil dus niet alleen zeggen dat je moet proberen elke nacht voldoende nachtrust te krijgen, maar het wil ook zeggen dat je bij fysieke en mentale vermoeidheid goed je rustmomenten moet pakken.

Het lichaam is tot erg veel in staat, maar dan moet je het wel de tijd geven om hier ook weer van te herstellen. Wil je dus je weerstand verhogen, zorg dan voor voldoende en adequate rustmomenten, zodat het zich weer kan opladen voor de volgende momenten.

Vermijd stress

Dit is een beetje in lijn met het rust nemen bij mentale vermoeidheid, maar toch willen we dit nog apart benadrukken. Stress is een echte killer voor je lichaam, vaak meer dan je door hebt. Nu zal het niet altijd zomaar mogelijk zijn om stress te vermijden, maar toch kun je jezelf hier als het ware in trainen.

Het is zeker normaal om stress te hebben, maar voor je mentale gezondheid kun je jezelf afvragen waar je de grens moet trekken. Bepaal voor jezelf hoe belangrijk iets nu daadwerkelijk is en of het eigenlijk wel waard is om erover te stressen. Bepaalde zaken zijn dermate serieus dat het normaal is stress te hebben, maar de doorsnee mens heeft stress over zaken die er eigenlijk niet echt toe doen. Wees dus streng voor jezelf. Heb je stress over iets, ga bij jezelf na hoe belangrijk het nu daadwerkelijk is. Vaak zul je realiseren dat het best wel meevalt. Heb je zo’n moment, dan probeer het los te laten, hoe lastig dat ook lijkt. Je lichaam zal je dankbaar zijn!

Drink genoeg water

Het effect van water op je gezondheid en ook je weerstand wordt door veel mensen nog steeds onderschat. Het drinken van voldoende water zorgt dat alle afvalstoffen kunnen worden afgevoerd en dat je lichaam gewoon normaal en effectief kan functioneren. Probeer elke dag minimaal 2 tot 2,5 liter water te drinken om zo je weerstand te verhogen.

Je kunt dit gemakkelijk bijhouden door bijvoorbeeld een flesje van een halve liter mee te nemen en deze te vullen zodra hij leeg is. Je weet dat als je er 4 of 5 leeg hebt, je dus voldoende water hebt gedronken. Drink je graag frisdrank, probeer dit (of een gedeelte hiervan) te vervangen door water. Ja, frisdrank is ook vocht, maar door het te vervangen door water krijg je ook nog eens flink minder suiker binnen.

Eet gezonde en gevarieerde voeding

Het zal geen verrassing zijn dat gezond eten ook sterk kan bijdragen aan het verhogen van je weerstand. Echter, over gezond eten kunnen we al gemakkelijk een volledige blog schrijven. Je kunt jezelf een aantal regeltjes aanleren om gezond en gevarieerd te leren eten. Om het overzichtelijk te houden zie je hier een lijst met tips om gezond te eten. Weerstand verhogen met voeding doe je zo:

  • Eet minimaal 200 gram fruit en 250 gram groenten per dag
  • Vermijd verwerkt voedsel als dit kan
  • Eet gezonde vetten, zoals nootjes en avocado’s
  • Eet niet teveel rood vlees
  • Vermijd snoep en koek

Dit zijn dus een paar standaard tips waar je op kunt letten als je gezond wilt eten. De algehele gezondheid van je lichaam zal verbeteren als je een veelzijdig en gezond voedingspatroon hanteert. Je weerstand verhogen met voeding is dus slechts één van de vele positieve effecten als je besluit op je voeding te gaan letten.

Let op je hygiëne

Geloof het of niet, maar ook goed je handen wassen draagt bij aan het verhogen van de weerstand. Je handen komen dagelijks in aanraking met enorm veel dingen die weer allerlei bacteriën kunnen bevatten. Door simpelweg regelmatig je handen te wassen dood je enorm veel van die bacteriën voordat ze überhaupt je lichaam kunnen betreden. Niet alleen help je daarmee jezelf, maar je geeft ook minder snel bacteriën door naar andere mensen, die hier mogelijk meer vatbaar voor zijn dan jezelf. Schroom dus niet om een keer extra je handen te wassen, het doet meer goed dan je denkt.

Stop met roken en vermijd alcohol

Waarschijnlijk zullen veel mensen dit aan hun laars lappen, maar we moeten het toch even vermelden. Roken en het consumeren van alcohol hebben enkel negatieve effecten op het lichaam en zijn dus ook slecht voor je weerstand. Nu is een glaasje wijn op zijn tijd natuurlijk zo erg niet, maar een avond flink alcohol drinken dus wel. Hetzelfde geldt voor roken. Stel je zou één sigaret roken, dan gebeurt er niet veel, maar vaak roken mensen wel een pakje per dag en dat is natuurlijk funest voor de longen.

Weerstand verhogen en regelmatig roken en / of alcohol consumeren gaan dus niet samen. Wil je serieus werk maken van je gezondheid en weerstand, probeer dan langzaam aan te gaan minderen met alcohol en roken.

Weerstand verhogen met vitamines

Vitamines zijn enorm belangrijk voor je gezondheid en je weerstand verhogen met vitamines is dan ook zeker mogelijk. Veel mensen proberen extra vitamines binnen te krijgen door het gebruik van supplementen. Als je dagelijks voldoende groente en fruit eet, hoef je in principe geen vitamine supplement te gebruiken. Wil je dit toch graag doen, dan zijn er voldoende winkels en webshops die allerlei vitamines verkopen.

Lees voor het gebruik wel altijd goed wat er in het product zit en of je misschien niet ergens allergisch voor bent of het niet mag consumeren. Het zou natuurlijk erg jammer zijn als je allerlei potjes in huis haalt die je vervolgens niet mag gebruiken.

Je weerstand verhogen met koud douchen

Zoals je hebt kunnen lezen hoef het dus echt niet moeilijk te zijn om je weerstand te verbeteren. Naast alle genoemde mogelijkheden om je weerstand te verhogen kun je ook nog je immuunsysteem versterken door het regelmatig nemen van een koude douche.

Veelgestelde vragen over weerstand verhogen

Hier hebben we nog een aantal vragen beantwoord met betrekking tot het verhogen van je weerstand. Staat jouw vraag er niet bij? Laat het ons weten en wellicht voegen we hem toe aan dit overzicht.

Hoe weerstand verhogen tegen griep?

Die griep die jaarlijks weer terugkomt lijkt bijna niet tegen te houden. Zelfs gezonde mensen krijgen de griep en dat heeft een simpele reden. Het influenzavirus dat een griep veroorzaakt blijft zich muteren. Hierdoor kan het lichaam het slecht herkennen, waardoor je vatbaar bent voor een griep. Als dit virus niet zou muteren, dan zou vrijwel iedereen binnen de kortste keren immuun zijn en zou de griep tot het verleden behoren. Je weerstand verhogen tegen de griep is dus slechts in beperkte mate mogelijk.

Hoe je weerstand verhogen in de winter?

Je kunt je weerstand verhogen door de stappen te volgen uit dit artikel. In de winter speelt er overigens vaak nog iets mee, namelijk een tekort aan vitamine D. Door de korte dagen en weinig zonlicht kan er een tekort aan vitamine D ontstaan, waardoor je weerstand omlaag gaat. Lees hier meer over het herkennen en voorkomen van een vitamine D-tekort.

Weerstand verhogen met welk fruit?

Het maakt in principe niet uit welke fruitsoort je consumeert om je weerstand te verhogen, als je maar fruit uit! Probeer gewoon te variëren in de verschillende soorten fruit en eet minimaal twee stuks per dag.

Noud Beelen
Sport is onlosmakelijk verbonden met Noud. Zijn passies zijn o.a. krachttraining, powerliften, voeding, gezondheid en wandelen in de natuur.

Plaats een reactie

Je e-mailadres zal niet geplaatst worden.