Te veel slapen en het effect op de gezondheid

Te veel slapen: welk effect heeft het?

Heb jij wel eens dat je je afvraagt of je te veel slaapt? Dat het lijkt alsof je tot in de middag kan slapen als je wekker het niet zou doen? Of dat je jezelf na een lange nachtrust eigenlijk helemaal niet zo uitgerust voelt of zelfs hoofdpijn hebt? Dan is deze blog voor jou. Te veel slapen lijkt soms negatieve effecten te hebben, maar in hoeverre kan dit kwaad? In deze blog geven we antwoord op deze vragen en ontdek jij of je te veel slaapt, of het ongezond voor je is en of te veel slapen nog andere gevolgen kan hebben.

Hoe lang is normaal?

Een normale nachtrust voor volwassen mensen zou tussen de 7 en 9 uur moeten zitten. Daarom hoor je men ook altijd zeggen dat je 8 uur slaap moet halen. Als Je 8 uur slaap haalt, dan zit je prima en heb je niks om je zorgen voor te maken. Wel is elk mens natuurlijk verschillend en functioneert de een beter met 8 uur dan de ander. Heb jij bijvoorbeeld 9 uur nodig per nacht, ook dat is gewoon normaal en dan hoef je je nog geen zorgen te maken dat er sprake is van te veel slapen.

Hoe lang we moeten slapen verschilt natuurlijk wel per leeftijdsgroep. De National Sleep Association uit de Verenigde Staten heeft richtlijnen opgesteld per leeftijdsgroep. Deze zijn als volgt:

  • Tieners (14-17 jaar): 8 tot 10 uur per nacht
  • Adolescenten ( 18-25 jaar): 7 tot 9 uur per nacht
  • Volwassenen (26-64 jaar): 7 tot 9 uur per nacht
  • Ouderen (65+): 7 tot 8 uur per nacht

Val je dus nog binnen deze richtlijnen? Dan is er dus geen sprake van te veel slapen. Kom je hier vaak boven en heb je zelfs overdag nog de behoefte om dutjes te doen? dan is er mogelijk wel iets aan de hand.

Wanneer is het te veel?

Wanneer je structureel meer dan 9 uur slaap nodig hebt en je voelt je dagelijks alsnog moe, geïrriteerd en futloos, dan is de kans erg groot dat er iets speelt. Je moet te veel slapen en alsnog is het lastig om efficiënt te functioneren. Voor je gevoel zou je dus wel zo’n 10 uur of meer nodig moeten hebben om fit te zijn. Is dit het geval, dan is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts. Deze kan je persoonlijk advies geven en een diagnose geven van wat er speelt.

Slaap je misschien wel veel, maar is de kwaliteit niet naar behoren? Verderop in deze blog vind je ook nog wat algemene tips om beter te slapen.

Wat is de oorzaak van te veel slapen?

Wanneer je structureel te veel slaap nodig hebt en je bijvoorbeeld ook dagelijks nog extra dutjes doet, bestaat de kans dat je last hebt van hypersomnie. De oorzaak van deze aandoening is nog onbekend, wat het bestrijden hiervan natuurlijk wat moeilijker maakt. Te veel slapen hoeft niet direct te betekenen dat je ook daadwerkelijk last hebt van hypersomnie, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om een huisarts eens te vragen voor een diagnose.

De oorzaak van teveel slapen kan ingewikkeld zijn, maar in sommige gevallen hoeft dat niet zo te zijn. Heb je bijvoorbeeld last van slaapapneu of depressie? Dat zou zomaar eens kunnen bijdragen aan het te veel slapen. Daarnaast kan een medische aandoening die veel van je vergt ook een negatieve impact hebben op je lichaam, maar bijvoorbeeld ook medicatie die je moet slikken. Dit kan er zo allemaal voor zorgen dat je meer slaap nodig hebt en uiteindelijk meer slaapt dan wat aangeraden wordt.

Is te veel slapen ongezond?

Te veel slapen kan zeker nadelige gevolgen hebben voor je gezondheid. Er zijn een aantal studies gedaan die een indicatie geven van wat er mogelijk met ons lichaam gebeurt als er sprake is van te veel slapen. Een aantal interessante bevindingen leggen we hier kort uit.

Effect op het cognitief vermogen

Simpel gezegd bedoelen we met het cognitief vermogen de mogelijkheid om informatie te verwerken in onze hersenen. Uit een database van duizenden personen, waarop de personen verschillende cognitieve tests hebben gedaan, is een conclusie voortgevloeid die relevant is voor deze blog. De onderzoekers concludeerde namelijk dat de mensen die 7 uur hadden geslapen het beste presteerde op de testen. Hoe meer (of minder) men sliep, hoe slechter ze presteerde in de tests. Te veel slapen kan er dus voor zorgen dat je op cognitief vlak minder goed kan presteren.

Geheugenverlies bij 50-plussers

Een Chinese studie uit 2011 onderzocht het effect van te weinig of te veel slaap op geheugenverlies onder ouderen. De testpersonen waren tussen de 50 en 85 jaar oud. Uit het onderzoek werd geconcludeerd dat zowel te korte als te lange slaap geassocieerd werden met geheugenverlies. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat jij geen 50-plusser bent, maar wellicht ben je dat wel. Er bestaat dus de mogelijkheid dat wanneer je op chronisch niveau te veel slaapt, je een grotere kans hebt op geheugenverlies dan wanneer je gewoon tussen de 7 en 9 uur slaapt.

Mogelijk grotere kans op dementie

Een Spaanse studie uit 2009 analyseerde 3.286 testpersonen om te bepalen of de duur van de nachtrust van invloed was op het ontwikkelen van dementie. De onderzoekers concludeerde dat te veel slapen mogelijk in verband kon werden gebracht met een vergrote kans op dementie.

Kan te veel slapen leiden tot depressie?

Verschillende mensen geven aan last te hebben van depressieve verschijnselen naarmate ze voor een langere periode te veel slapen. Dit wordt onderbouwd door een studie uit 2014 die het effect van de duur van slaap onderzocht op de ontwikkeling van depressie en angststoornissen. In totaal werden 1.069 personen onderzocht, die vervolgens na twee jaar weer een test moesten afnemen.

De conclusie: te veel slapen kan geassocieerd worden met het voortduren van zowel depressie als angststoornissen. Om dus antwoord te geven op de vraag “kan te veel slapen leiden tot depressie?” Die kans is dus zeker aanwezig.

Te veel slapen en hoofdpijn

Wanneer je veel slaapt en vervolgens wakker wordt met hoofdpijn, kan het zomaar zijn dat de kwaliteit van je slaap te slecht is. Heb je vaak last van hoofdpijn en denk je dat dit door het vele slapen komt? Maak een afspraak met je huisarts en leg daar je problemen goed uit. Mogelijk is er een verband tussen je nachtrust en hoofdpijn, maar het is ook mogelijk dat er een andere oorzaak is.

Te veel slapen en aankomen

Een slechte nachtrust kan een nadelige invloed hebben op je gewicht, maar kan een te lange nachtrust dat ook? Een 6-jarige studie onder 276 personen concludeerde dat volwassenen die vaak te veel slapen een grotere kans hebben op een gewichtstoename dan mensen die een normaal slaappatroon hebben. Te veel slapen kan dus zomaar bijdragen aan een toename van je gewicht, terwijl je misschien juist dacht dat je lange nachtrust een positieve bijdrage leverde.

10 tips voor een betere nachtrust

Wanneer je voor een te lange tijd slaapt en alsnog moe bent, is het mogelijk dat de kwaliteit van je slaap gewoon onvoldoende is. Hier geven we 10 tips die kunnen bijdragen aan een betere en diepere slaap. Dit kan zomaar eens bijdragen aan hoe fit jij je dagelijks voelt.

  • Ga elke dag op ongeveer dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd weer op
  • Vermijd blauw licht (telefoon, laptop, televisie) één tot een half uur voordat je gaat slapen
  • Sport regelmatig
  • Vermijd cafeïne in de middag en avond
  • Vermijd alcohol verschillende uren voordat je gaat slapen
  • Eet niet te veel voordat je gaat slapen
  • Maak gebruik van een wake-up light of de natuurlijke zonsopgang met opstaan
  • Snooze je alarm niet, sta direct op zodra je wekker gaat
  • Zorg voor een koele slaapkamer
  • Zorg voor een comfortabel matras

Conclusie

Te veel slapen wordt geassocieerd met best een aantal negatieve effecten. Om deze reden is het aan te raden je gewoon te houden aan de standaard, namelijk 7 tot 9 uur slaap per nacht (voor volwassenen). Lukt dit echt niet en merk je dat je overdag te moe bent om te functioneren? Denk er dan eens aan om een afspraak in te plannen met je huisarts, aangezien er mogelijk sprake is van hypersomnie. Gebruik de kennis en tips uit dit artikel om je slaap te verbeteren en wie weet voel jij je straks fitter en energieker.

Noud Beelen
Sport is onlosmakelijk verbonden met Noud. Zijn passies zijn o.a. krachttraining, powerliften, voeding, gezondheid en wandelen in de natuur.

Plaats een reactie

Je e-mailadres zal niet geplaatst worden.