motivatie om te sporten is laag bij persoon met knotje in grijs hemd

Motivatie om te sporten: 12 tips

We kennen het gevoel allemaal wel eens; geen zin om te gaan sporten. Als dit voor langere tijd aanhoudt kan dit zelfs verregaande gevolgen hebben. Zo kan het ervoor zorgen dat je voor een lange periode geheel stopt met je fysieke activiteiten. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Wanneer dit gebeurt en je dus echt je motivatie om te sporten kwijt raakt, is het belangrijk om deze motivatie weer te hervinden. Herken jij jezelf in het bovenstaande? Lees dan snel verder. In deze blog geven we namelijk 11 praktische tips die je daarmee kunnen helpen.

Waarom ben je de motivatie om te sporten verloren?

Voordat je überhaupt begint met onderstaande tips, is het wellicht verstandig om eerste bij jezelf na te gaan waarom je de motivatie voor sporten kwijt bent geraakt. De redenen kunnen enorm uiteenlopend zijn en misschien weer je het zelfs niet direct. Desalniettemin is het een belangrijk aspect in het herontdekken van je motivatie.

Onderzoek dus eerst voor jezelf wat ervoor gezorgd heeft dat de motivatie voor het sporten is verdwenen. Vervolgens kun je de tips uit deze blog toepassen en weer goed van start gaan.

12 tips voor motivatie om te sporten

Onderstaand vind je de 12 tip van Fit Tips die je kunnen helpen met het (opnieuw) vinden van motivatie om te sporten. Alle tips zijn vrij eenvoudig toe te passen en kunnen zeker hulpvol zijn. Bekijk zelf welke van de tips bij jouw situatie passen en probeer het uit.

Houd je doel altijd in zicht

Het stellen van een duidelijk doel kan veel betekenen voor je motivatie om te sporten. Het kan namelijk zomaar zijn dat je je doel uit het oog hebt verloren. Tijd om een stap terug te zetten en voor jezelf te bepalen waarom je wit beginnen of waarom je ooit begonnen bent. Kies er bijvoorbeeld voor om dit op te schrijven op een stuk papier of uit te printen. Leg of hang dit vervolgens neer waar je er regelmatig naar kunt kijken. Zo blijf je jezelf herinneren waarom je ermee begonnen bent.

Zorg dat je doel realistisch is

Het stellen van doelen is dus een belangrijke motivatiefactor. Het is daarnaast ook belangrijk om te zorgen dat deze doelen realistisch zijn. Een onrealistisch doel kan er namelijk voor zorgen dat je motivatie om te sporten afneemt, omdat het niet lukt om deze doelen te behalen.

Wat kan helpen is om kleine realistische doelen te stellen voor jezelf. Breek je ultieme doel dan ook op in kleine doelen die allemaal haalbaar zijn. Niet alleen wordt het realistisch om deze te behalen, je houdt het ook leuk doordat je af en toe doelen behaalt.

Probeer motiverende video’s en muziek

Ken je die plotselinge drang om te gaan sporten als je motiverende muziek hoort? Door een paylist speciaal hierop te selecteren kun je jezelf een motvatieboost geven. Zo kun je deze muziek al thuis afspelen, zodat er een drang ontstaat om te gaan sporten. Zo kan je muziek er dus voor zorgen dat er motivatie ontstaat om te gaan sporten

Ditzelfde werkt ook met video’s. Als je van tevoren één of meerdere motiverende video’s bekijkt zul je merken dat je een vergrote drang krijgt om te gaan sporten. Ga daarom op zoek naar video’s die aansluiten op jouw doel en kijk deze voorafgaand aan je trainingen.

Vind een trainingspartner

Samen trainen brengt veel voordelen met zich mee als het op motivatie om te sporten aankomt. Allereerst vinden veel mensen het gewoon leuker om samen te trainen. Je hebt iemand om een gesprek mee te voeren en om te praten over de training zelf. Hierdoor wordt het niet alleen een fysieke activiteit, maar ook een sociale activiteit.

Daarnaast zorgt trainen met een trainingspartner voor een soort verplichting. Zo zul je je namelijk eerder schuldig voelen als je een training afzegt, omdat dit ook effect heeft op je trainingspartner. Ook op deze manier kan het trainen met iemand samen dus bijdragen aan extra motivatie.

Kies een passend schema

Het is belangrijk om oefeningen uit te voeren die aansluiten op je doel. Daarnaast is het net zo belangrijk dat je deze oefeningen ook graag uitvoert. Een schema dat hier naadloos op aansluit zal daarom positief bijdragen aan je motivatie met sporten. Niet alleen weet je dat hetgeen dat je aan het doen bent zo goed mogelijk gericht is op je doel, je vindt het ook nog eens leuk om te doen.

Plan dagen waarop je gaat trainen

Door van tevoren dagen te plannen waarop je gaat trainen zul je merken dat het een soort van verplichting wordt. Je hebt jezelf namelijk al beloofd dat je dan gaat trainen én je hebt er al rekening mee gehouden en niets anders gepland. Het zou dan ook erg zonde zijn als je dan alsnog besluit om niet te gaan. Zorg er dus voor dat je vaste momenten in de week reserveert om te gaan sporten.

Neem in de ochtend je sportkleding mee

Dit klinkt misschien niet zo speciaal, maar het meenemen van de je sportkleding in de ochtend kan een grote motivatieboost zijn. Stel je bent klaar met werk om half 5. Je kunt naar huis gaan, je omkleden en vervolgens gaan trainen. Daarnaast kun je ook naar huis gaan, avondeten en dan nog gaan trainen.

In beide scenario’s ga je eerst naar huis, waardoor in je eigen vertrouwde omgeving komt. Dit kan demotiverend werken, omdat je eindelijk thuis bent na een dag werken. Wanneer je in de ochtend je sportkleding meeneemt verplicht je jezelf eigenlijk om direct na het werk naar de sportschool te gaan. Vervolgens is de beloning dat je daarna thuis rustig kunt avondeten en de rest van de avond nog vrij hebt.

Beloon jezelf af en toe

Deze tip sluit goed aan op het stellen van doelen voor jezelf. Op het moment dat je een vooraf gesteld doel haalt, kun je ervoor kiezen om jezelf hiervoor te belonen. Wat voor beloning het moet zijn verschilt natuurlijk enorm per persoon. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een dagje weg of iets lekkers wat je heel graag eet.

Door jezelf deze beloningen te gunnen blijft de motivatie om te sporten hoog en blijft de inspanning ook leuk om te doen.

hoeveel groente per dag
Ook interessant: Hoeveel groente per dag is genoeg?

Focus op je eigen progressie

Veel mensen verliezen hun motivatie in de progressie van andere mensen. “Maar zij gaat veel sneller vooruit” of “waarom kan hij dat wel en ik nog niet?” zijn opmerkingen die je vaak hoort. Elk mensen is anders en ook hoe iemand vooruitgaat is heel anders. Richt je daarom niet op de progressie van andere mensen, maar richt je enkel op die van jezelf. Houd je eigen doelen in zicht en laat je niet afleiden door wat andere mensen doen. Je zult immers jouw doelstellingen moeten behalen en niet die van een anders.

Meet je progressie

Motivatie bij sporten is vaak sterk afhankelijk van de progressie die wordt gemaakt. In niet alle gevallen is deze vooruitgang direct zichtbaar, maar is deze er wel degelijk. Zorg er daarom voor dat je deze progressie ook meet. Denk hierbij aan het bijhouden van hoe snel je die 5km kunt rennen of hoeveel gewicht je kunt bankdrukken voor 5 herhalingen. Zo zijn er tal van zaken die je kunt meten en dus ook zou moeten meten.

Houd dit bijvoorbeeld bij in een applicatie of gewoon lekker ouderwets in een handgeschreven trainingsboekje. Iedereen doet het op zijn eigen manier, maar het belangrijkste is vooral om het ook echt te doen.

Deel je successen

Als je de progressie die je hebt gemaakt goed bij hebt gehouden is het ook mogelijk om successen te delen. Dit op allerlei verschillende manieren. Er is geen goede of foute manier om dit te doen. Dit kan een bericht op social media zijn, het vertellen aan familie of vrienden of een andere mogelijke manier om dit te delen.

Vaak krijg je positieve reacties op je behaalde doelen. Dit kan dan weer voor extra motivatie zorgen om ook de volgende trainingen weer goed je best te doen.

Heb plezier

De laatste en natuurlijk meest belangrijke tip: heb plezier in het sporten! Als je het leuk vindt, dan is het veel makkelijker om te vol te houden. Probeer dus om een sport en oefeningen te kiezen die niet alleen aansluiten op je doel, maar die je ook leuk vindt om te doen. Zo blijf je te allen tijde gemotiveerd om te sporten en verlies jij je doelen nooit uit het oog!

Conclusie over motivatie voor sporten

Uiteindelijk zul je het toch echt zelf moeten doen en is er niemand die voor de motivatie kan zorgen dan jezelf. Heb je zelf nog andere handige tips die ervoor zorgen dat je weer motivatie krijgt om te gaan sporten? Laat onder deze blog een berichtje achter. We zijn heel benieuwd wat voor jou helpt om weer motivatie te krijgen.

Plaats een reactie

Je e-mailadres zal niet geplaatst worden.