gezond ouder worden door een man met baard in een t-shirt

Gezond ouder worden: 8 tips

Op latere leeftijd nog fit en vitaal zijn is een mooi streven. Om op je ‘oude dag’ nog van alle dingen in het leven te kunnen genieten zonder dat je lichaam of gezondheid je tegenhoudt, is natuurlijk een prachtig vooruitzicht. Gezond ouder worden is nooit een zekerheid, maar het kan weldegelijk gestimuleerd worden. In deze blog geven we je verschillende tips die kunnen bijdragen aan jouw doel om gezond ouder te worden.

Wat verstaan we onder gezond?

Voordat we verder ingaan op de tips om gezond oud te worden, dienen we onszelf af te vragen wat we nu eigenlijk verstaan onder gezond zijn. Voor de meeste mensen is dat de mogelijkheid om op latere leeftijd nog fit en vitaal genoeg te zijn om leuke alledaagse dingen te doen. Denk hierbij aan lekker wandelen, fietsen, met de kleinkinderen spelen en bijvoorbeeld thuis nog wat klusjes kunnen uitvoeren.

Op oudere leeftijd vitaal zijn is dus enorm waardevol, omdat je dan alle ruimte hebt om te genieten van je vrije tijd. Dat alleen zal voor veel mensen al voldoende motiveren om in het dagelijkse leven gewoontes te creëren die bijdragen aan dit mooie doel.

Wat is hét geheim om gezond ouder te worden?

Mensen willen vaak weten wat het geheim is om gezond ouder te worden. Die ene magische tip die ervoor zorgt dat je vitaal ouder kunt worden. Als het had bestaan, dan hadden we dat uiteraard met je gedeeld. Helaas is dit niet het geval. Maar wees niet getreurd. Er zijn namelijk genoeg dingen die je in je dagelijkse leven kunt doen om op een gezonde manier ouder te worden.

Het is echter nooit een garantie dat dit ook echt lukt. Het leven is jammer genoeg niet vrij van tegenslagen zoals ziekten of lichamelijke blessures. Hoewel je dit niet altijd zelf in de hand hebt, kunnen de volgende 8 tips er wel voor zorgen dat je de risico’s beperkt. Ieder van deze tips draagt weer een beetje bij om vitaal oud te worden.

8 tips om gezond ouder te worden

Hieronder vind je de 8 belangrijkste tips om op een gezonde manier ouder worden. De tips zijn makkelijk in het dagelijkse leven toe te passen. Resultaat behaal je natuurlijk niet in een enkele dag, maar op de lange termijn zal het zijn vruchten afwerpen. Je hoeft uiteraard niet in één keer alles perfect toe te passen, maar kunt stapsgewijs steeds verbeteringen doorvoeren in je dagelijkse gewoontes. Lees daarom onderstaande tips eens door en kijk waar er voor jou nog verbeterpunten liggen om gezond ouder te worden.

Beweeg voldoende

Dat bewegen goed voor het menselijk lichaam is weten we inmiddels wel, maar toch doen we het nog veel te weinig. Dagelijks voldoende beweging houdt het gehele lichaam soepel en gezond. Dit heeft dus ook een flinke bijdrage de vitaliteit van het lichaam op latere leeftijd. Steeds meer mensen hebben een baan waarbij ze veel stilzitten. Hierdoor bewegen ze uiteindelijk veel te weinig. Op korte termijn zal je daar weinig van merken, maar er is een grote kans dat je dit op de lange termijn wel merkt.

Meerdere studies laten zien dat voldoende beweging een ontzettend positief effect heeft op het voorkomen van fysieke klachten en aandoeningen. Zelfs wanneer je dit pas op vrij late leeftijd oppakt. Het is dus nooit te laat! Probeer daarom dagelijks minimaal 30 minuten fysieke beweging te krijgen. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen, neem de trap in plaats van de lift of ga met de fiets naar het werk in plaats van met de auto. Zulke kleine aanpassingen aan je dagelijkse routine kunnen veel bijdragen aan je gezondheid en een gezond gewicht op dit moment, maar ook voor de toekomst.

vingers knakken
Ook interessant: Vingers knakken: slecht of niet?

Zorg voor veelzijdige voeding

Voeding speelt een hele grote rol in het functioneren van je lichaam. Niet heel gek dus, dat je voedingspatroon van grote invloed is op je gezondheid. Als je je lichaam voorziet van de juiste voeding, dan wordt het beter bestand tegen invloeden van buitenaf, kan het beter herstellen én zullen alle processen zo optimaal mogelijk verlopen. Uit het HALE project, een uitgebreide Europese studie, is gebleken dat een mediterraan dieet de kans op overlijden aanzienlijk verkleind.

Kies bij voorkeur dus voor een veelzijdig eetpatroon met veel verse groenten en fruit, vis, plantaardige oliën en vezelrijke voeding zoals graanproducten. Hiermee zorg je ook dat je voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. Een goede balans in gezonde vetten, eiwitten en koolhydraten moet het uitgangspunt zijn van je dagelijkse dieet.

Zorg voor voldoende nachtrust

Gezond ouder worden zonder voldoende te slapen is mogelijk, maar wel lastig. Een goede nachtrust geeft je lichamelijk namelijk een enorme boost, zeker als je dagelijks voldoende beweegt. Dan wil je de volgende dag weer goed hersteld zijn, zodat je weer fit bent. Voldoende slaap zorgt niet alleen voor rust in je lichaam, maar ook voor rust in je hoofd. Ook dat is erg belangrijk als je fit en vitaal wilt blijven op oudere leeftijd.

Daarnaast wordt structureel te kort slapen ook geassocieerd met een eerder overlijden. Dit blijkt onder andere uit een meta analyse uit 2010. In de analyse werden 16 studies met in totaal bijna 1,4 miljoen mensen geanalyseerd. De conclusie: te kort slapen verhoogd de kans op een vroegtijdig overlijden.

Dagelijks water drinken

Ons lichaam bestaat voor ongeveer 2/3e uit water. Niet meer dan logisch om daarom voldoende water te drinken. Het drinken van water zorgt ervoor dat alle afvalstoffen netjes kunnen worden afgevoerd en dat je organen goed kunnen functioneren. Logischerwijs draagt dit ook sterk bij aan een gezond lichaam dat ook op oudere leeftijd nog optimaal functioneert.

Voor meer informatie over het drinken van water raden we je aan om onze blog hoeveel water per dag is gezond? te lezen. Hier wordt precies uitgelegd hoeveel water je dagelijks moet drinken en waarom.

Probeer stress te vermijden

Stress kan een zeer nadelig effect hebben op het menselijk lichaam. Steeds meer mensen leiden een druk leven met veel verplichtingen, deadlines enzovoorts. Dit brengt stress met zich mee, wat slecht kan zijn voor de gezondheid. Wanneer het lichaam stress ondervindt wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Nu is de aanmaak hiervan heel normaal, maar wanneer je hier chronisch teveel van hebt, kan dit erg nadelige gevolgen hebben.

Nu is het natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan om minder stress te hebben. Toch zou dit een streven moeten zijn als je gezond ouder wilt worden. Probeer daarom voldoende rustmomenten te creëren op een dag. Zo kan je lichaam ook weer herstellen van de drukte en invloeden om zich heen. Dit kan bijvoorbeeld al door een half uurtje je koptelefoon op te doen tijdens het werk of door in je pauze even lekker naar buiten te gaan.

aankomen door stress door een vrouw achter een laptop
Ook interessant: Aankomen door stress

Doe aan krachttraining

Krachttraining is niet alleen geschikt om sterker te worden, het draagt ook nog eens bij aan een vitaal lichaam. Zo blijven je pezen en gewrichten soepel en sterk en kun je ook op latere leeftijd nog genieten van zoveel mogelijk vrijheid op het gebied van beweging. Vaak zie je dat mensen op leeftijd moeite hebben met bijvoorbeeld fietsen of lopen. De kans dat dit jou ook overkomt kun je in ieder geval dus verkleinen. Je hoeft geen verschrikkelijk zware gewichten te tillen, als je maar lekker actief aan de slag gaat.

Onderhoud sociale contanten

Misschien niet iets wat je had verwacht in een lijstje met tips om gezond ouder te worden, maar sociale contacten onderhouden kan hierbij heel belangrijk zijn. Uit het HALE project is namelijk gebleken dat samenwonen en het onderhouden van sociale contacten belangrijk is voor mentale gezondheid. Als je leuke contact onderhoudt met vrienden en/of familie, ben je bovendien vaak gelukkiger dan wanneer je alleen bent. En wanneer jij lekker in je vel zit, zal dat je lichaam ook goed doen. Schroom dus niet om deze contacten te onderhouden.

Prikkel je hersenen

Gezond ouder worden gaat natuurlijk niet alleen over je lichaam, maar ook over je geest. Op latere leeftijd kunnen je hersenen je langzaam in de steek gaan laten. Dit betekent dat je sommige dingen steeds lastiger kunt onthouden. Hierdoor ben je dus minder bewust van alles rondom je heen. Uiteraard kan dit ook gevolgen hebben voor je fysiek gezondheid, omdat je bijvoorbeeld vergeet om te sporten of bewegen.

Je kunt de hersenen fit houden door bijvoorbeeld te lezen, sudoku’s of kruiswoordpuzzels te doen of andere vormen van hersengymnastiek uit te oefenen.

Vrouw snuit haar neus en ligt ziek op bed en wilt haar weerstand verhogen
Ook interessant: Weerstand verhogen in 7 stappen

Gezond ouder worden is zeker mogelijk!

Nu je alle tips hebt doorgenomen kunnen we sowieso al één ding concluderen: het is niet ingewikkeld om gezond ouder te worden. Wel vergt het een bepaalde dosis discipline om alle tips toe passen.

Wees niet te streng voor jezelf en bouw het langzaam op. Start met één tip en zorg dat dit een gewoonte wordt in je dagelijkse patroon. Vervolgens kun je weer een andere tip toepassen op dezelfde manier. Na verloop van tijd zal je merken dat je al een aantal van de tips toepast, zonder hier nog echt bij na te denken. Je bent dan al heel goed op weg!

Heb je nog vragen over gezond ouder worden? Laat een berichtje achter onderaan deze blog en we reageren zo snel mogelijk.

Plaats een reactie

Je e-mailadres zal niet geplaatst worden.