aankomen door stress door een vrouw achter een laptop

Aankomen door stress

Het dagelijkse leven wordt steeds stressvoller en dit kan op den duur gevolgen hebben voor onze gezondheid. Veel mensen grijpen naar een zoete of hartige snack en laten het dan vaak niet bij één. Is dat dan echt de reden van aankomen door stress, of zit hier misschien meer achter? In deze blog behandelen we waarom stress invloed kan hebben op je gewicht en wat je hier zelf aan kunt doen. Aankomen door stress hoeft jou niet te gebeuren als je maar weet wat je in stressvolle situaties moet doen.

Wat is stress?

Stress is een heel normale lichamelijke reactie op situaties die voor ons niet prettig zijn. Denk hierbij aan stress voor schoolopdrachten, deadlines op het werk, een sollicitatiegesprek of zelfs een telefoongesprek. Uiteraard zijn er ook zwaardere vormen van stress. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan bij ziekte of het verlies van een dierbare. Wanneer iemand langdurig stress ervaart spreken we van chronische stress en dit kan serieuze gevolgen hebben voor de gezondheid.

Tijdens een stressvolle situatie ben je vaak wat alerter dan normaal. Dit komt doordat je lichaam cortisol aanmaakt. Door de verhoogde cortisolwaarde in het bloed ben je in staat beter te reageren op stressvolle momenten. Het ervaren van stress is dus meestal niks om je zorgen over te maken. In sommige gevallen zorgt het er echter voor dat mensen zwaarder worden. Is aankomen door stress wetenschappelijk aantoonbaar? Of zit het gewoon tussen je oren? Lees snel verder.

Aankomen door stress of juist afvallen?

Heb jij het tegenovergestelde en wordt je niet zwaarder, maar val je juist af van stress? Ook dat kan. Niet iedereen reageert hetzelfde op stressvolle situaties en dat kan natuurlijk ook andere effecten hebben op iemands gewicht. Er zijn studies die aantonen dat je kunt aankomen door stress, maar ook studies die aantonen dat je kunt afvallen door stress.

Stress heeft invloed op je fysieke activiteit

Een onderzoek uit 2014 bestudeerde 168 studies die de invloed van stress op fysieke activiteit onderzocht. Het ging om stress door allerlei verschillende situaties, net zoals wij deze in het dagelijkse leven kunnen ervaren. De conclusie? Meer dan 75% van deze studies toonde aan dat de fysieke activiteit van de onderzochte personen negatief werd beïnvloed door stress. De reden waarom dit zo was wordt niet besproken helaas. Het verminderen van de fysieke activiteit kan ervoor zorgen dat iemand in gewicht aankomt. Aankomen door stress door de verminderde hoeveelheid activiteit is dus zeker een mogelijkheid.

Uit diezelfde studie bleek echter dat juist een klein gedeelte (zo’n 18%) juist meer ging bewegen door stress. Dit waren echter mensen die van zichzelf al erg actief waren en bewegen gebruikten als mechanisme om goed om te gaan met de stress. Ben je al erg actief, dan is er dus een kans aanwezig dat je meer gaat bewegen. Ben je niet heel sportief of bijvoorbeeld net begonnen met sporten, dan is er dus een grote kans aanwezig dat je minder gaat bewegen wanneer je stress hebt. Dit kan er dus voor zorgen dat je gaat aankomen door stress.

Stress heeft invloed op je food cravings

In 2017 werden 339 volwassenen gevraagd een test af te nemen. Dit was het startpunt van het onderzoek. Vervolgens deden ze eenzelfde test na 6 maanden weer. Het doel van dit onderzoek was om te achterhalen of chronische stress en hoge mate van cortisol toekomstige gewichtstoename en food cravings kon voorspellen.

Één van de conclusies die de onderzoekers na 6 maanden konden trekken was dat zowel hoge cortisol als chronische stress een toekomstige gewichtstoename voorspelden. Aankomen door stress, en dan met name chronische stress, is dus zeker mogelijk.

Ook hielden de onderzoekers het ghrelinegehalte van de testpersonen bij. Ghreline wordt ook wel het hongerhormoon genoemd en zorgt er voor dat je hongergevoel toeneemt. Stress is één van de redenen die effect kan hebben op je ghrelinelevels. Testpersonen die aan het begin van de test een hoger ghrelinegehalte hadden dan de andere testpersonen merkten na 6 maanden een aanzienlijk verschil. Ze hadden namelijk meer food cravings dan de testpersonen met een lager ghrelinegehalte.

Psychosociale stress zorgt voor gewichtstoename

Van het jaar 2000 tot 2005 werden 5118 deelnemers gevolgd door onderzoekers om te achterhalen wat het gevolg van psychosociale stress was op de BMI (Body Mass Index). Onder psychosociale stress verstaan we stress die ontstaat door sociale oorzaken en dus niet door fysieke oorzaken. Denk hierbij aan o.a. stress door pesten, relatie, werk en ziekte of overlijden van vrienden of familie. Uit dit onderzoek werd geconcludeerd dat psychosociale stress duidelijk gelinkt kon worden aan een gewichtstoename en juist niet aan een afname van gewicht.

Is aankomen door stress BMI afhankelijk?

Een onderzoek onder 1355 volwassen Amerikanen concludeerde dat een gewichtstoename door verschillende soorten stress veel voorkomt bij mensen waarvan de BMI al hoog is. Nu zal dit niet zeggen dat wanneer je een laag BMI hebt je niet kunt aankomen door stress, maar de kans is aanwezig dat dit minder snel gebeurt.

Dit kan met verschillende zaken te maken hebben. Denk er bijvoorbeeld aan dat mensen met een lager BMI misschien wel actiever zijn en daarom hun stress kwijt kunnen in sport. Of dat deze personen sowieso minder van eten houden en dus ook niet meer gaan eten tijdens stress. Dit wil allemaal natuurlijk niet zeggen dat je gaat aankomen als je BMI al hoog is, enkel dat de kans waarschijnlijk groter is.

Kan aankomen door stress kwaad?

Het is per persoon afhankelijk of aankomen door stress kwaad kan. Een BMI zegt niet alles, omdat het geen rekening houdt met je lichaamssamenstelling, maar enkel met je gewicht. Toch kan het in veel gevallen als richtlijn gebruikt worden en een te hoog BMI is vaak ongezond. Wanneer je dus dermate veel aankomt door stress (bijvoorbeeld chronische stress), is het aan te raden stappen te ondernemen om je lichaamsgewicht naar een gezond niveau te brengen. Overgewicht is ongezond en dat willen we natuurlijk tegengaan.

Één voordeel van aankomen door stress is dat het meestal tijdelijk is. Wanneer de stressvolle situatie voorbij is wordt het normale leven weer opgepakt. Dit wil ook zeggen dat het normale eetpatroon weer terugkomt en wellicht dat er weer meer gesport wordt. Je zult in dat geval weer terugzakken naar je oorspronkelijke gewicht.

Aankomen door stress, wat te doen?

Een beetje stress is heel normaal, dus daar hoef je in principe geen drastische stappen voor te nemen. Wanneer je hier echter last van begint te krijgen in je dagelijkse leven wordt het tijd om actie te ondernemen. Zeker wanneer je merkt dat de kilootjes erbij vliegen en je niet direct weet waaraan dit ligt, kan dit er wel eens door komen dat je onbewust anders bent gaan leven door de stress. In dat geval kun je proberen je leefstijl weer terug te veranderen, maar je kunt het probleem beter bij de basis aanpakken. Dit wil dus zeggen: proberen om je stress te verminderen. Zo zul je dus zowel je stress als het aankomen door stress tegengaan.

Waarom mensen stress hebben en hoe ze hierop reageren verschilt per persoon. Echter, toch zijn er manieren om van stress af te komen die voor een grote groep mensen succesvol kan zijn. In veel gevallen denken mensen dat ze er alleen voor staan, maar dit is niet zo. Wanneer je praat over hetgeen waar je stress over hebt kan dit al enorm verlichtend werken.

Daarnaast kan het ook werken om je hoofd even leeg te maken. Denk hierbij aan een stukje wandelen, fietsen, sporten, etc. Ook kan het zijn dat je je hoofd goed leeg kunt maken door het uitvoeren van een hobby, zoals bijvoorbeeld vissen. Iedereen heeft zo zijn eigen methodes om stress en zo ook aankomen door stress tegen te gaan. Geen enkele manier is dé manier, simpelweg omdat iedereen een verschillend persoon is.

Conclusie

Aankomen door stress lijkt dus zeker mogelijk en er zijn verschillende studies die aantonen dat de kans op een gewichtstoename vergroot wordt wanneer je kampt met (chronische) stress. Probeer daarom om je stressgehalte te verminderen en zo een gezonder en gelukkiger leven te leiden.

Plaats een reactie

Je e-mailadres zal niet geplaatst worden.