Conditie

Ben je al buiten adem als een trap op moet lopen? Of klim je zo twintig verdiepingen zonder een druppel zweet te verliezen? Je conditie bepaalt hoe gemakkelijk jij langdurige lichamelijke inspanning kunt volhouden. Logischerwijs heeft niet iedereen dezelfde conditie, maar gelukkig kun je deze zelf sterk verbeteren. Op deze pagina vind je alle blogs gerelateerd aan het opbouwen en behouden van je uithoudingsvermogen. Wil je graag meer algemene informatie over conditie? Dan vind je onderaan deze pagina handige informatie waarmee antwoord wordt gegeven op verschillende vragen.

Wat is conditie?

De conditie van het menselijk lichaam kan worden gezien als je fitheid. Dit omvat meerdere aspecten, zoals uithoudingsvermogen, lenigheid, kracht, spiermassa, snelheid en coördinatie van de spieren. Echter, omdat men in de afgelopen jaren vrijwel altijd conditie gebruikt om zijn of haar uithoudingsvermogen te beschrijven, is de betekenis in de volksmond veranderd. Om deze reden zullen wij dezelfde betekenis van het woord aanhouden als wat het in de volksmond is. Hoe snel je buiten adem bent als je een vorm van lichamelijke inspanning moet doen, laat dus zien hoe goed of slecht je conditie is.

De officiële betekenis

De letterlijke betekenis van het woord conditie is: de toestand of gesteldheid van het menselijk lichaam, vaak wanneer deze wordt blootgesteld aan fysieke inspanning. Hieruit blijkt dus wederom dat het meer is dan enkel je uithoudingsvermogen. De definitie volgens van Dale kan echter ook het uithoudingsvermogen zijn, dus zij hebben de betekenis die het in de volksmond geworden is zelfs opgenomen als één van de definities van het woord.

Verschil conditie en uithoudingsvermogen

Zoals hier al beschreven is, is er in de officiële betekenis van conditie en uithoudingsvermogen een duidelijk verschil. Uithoudingsvermogen betreft enkel hoe lang je lichaam fysieke inspanning kan volhouden. Middels het meten van je VO2max kun je aantonen hoeveel zuurstof je lichaam kan opnemen, vervoeren en gebruiken. Hiermee kun je dus meten hoe het gesteld is met je uithoudingsvermogen. Je conditie betreft, zoals al blijkt uit de betekenis, de algehele fysieke gesteldheid van het lichaam. Een duidelijk verschil, echter zal het in de volksmond waarschijnlijk altijd hetzelfde blijven.

Waar krijg je conditie van?

Je krijgt een betere conditie door het doen van lichamelijke inspanning. Dit kan door het beoefenen van bijna elke sport waarbij je fysieke inspanning dient te leveren. Sporten waarbij je langdurige energie moet leveren (bijvoorbeeld fietsen, hardlopen, voetballen) hebben een sterk positief effect op onze conditie. Sporten waarbij je steeds korte inspanningen moet leveren met veel pauzes (bijvoorbeeld gewichtheffen of powerliften) hebben dan weer een minder sterke invloed.

Conditie testen

Het testen van je conditie kan aantonen hoe het hiermee gesteld is. Er zijn veel verschillende testen die elk op hun eigen manier kunnen aantonen hoe goed je uithoudingsvermogen nu eigenlijk is. Al deze testen richten zich op het uithoudingsvermogen van ons lichaam wanneer er lichamelijke inspanning plaatsvindt. De meest gangbare testen zijn de volgende:

  • Shuttlerun
  • Cooper test
  • Zoladz test
  • Astrand test
  • Ruffier Dickson test
  • Harvard Step test
  • Test van Lian
  • VO2 Max test

Al deze testen hebben elk hun eigen trainingsmethodiek en manier van meten van de conditie. De test van Lian is het makkelijkste om thuis uit te voeren, aangezien je hier enkel een hartslagmeter voor nodig hebt.

Wat is een gemiddelde conditie?

Er zijn dus verschillende manieren waarop je je conditie kunt testen. Al deze verschillende tests hebben hun eigen methode om aan te tonen wat een slechte, gemiddelde, of goede conditie is. Afhankelijk van welke test je doet, is het dus eenvoudig te concluderen of je tot het gemiddelde behoort of niet.

Kenmerken van een slechte conditie

Je hebt het vast wel eens gedacht dat je een slechte conditie had of hebt, maar dit zeg je puur op gevoel. We weten dat we dit kunnen bepalen door het doen van een conditie test, maar je kunt aan de hand van je dagelijkse leven ook al een redelijke conclusie trekken over de staat van je fysieke gesteldheid. Er zijn namelijk verschillende kenmerken, waaraan je vrij eenvoudig kunt zien of je je conditie wel wat verbetering kan gebruiken. Dit zijn vijf duidelijke kenmerken van een slechte conditie:

  • Er ontstaat kortademigheid wanneer je op een normaal tempo wandelt
  • Je merkt dat je kortademig wordt als je de trap op loopt
  • Na een klein stukje rennen ben je direct buiten adem
  • Je bent heel snel moe na fysieke inspanning
  • Je hebt moeite met simpele dagelijkse dingen, zoals poetsen of stofzuigen

Heb je last van één of meerdere van bovenstaande kenmerken van een slechte conditie, wees dan niet getreurd. Het is vrij eenvoudig om deze op te bouwen, mits je hier maar consequent mee aan de slag gaat. Wil je hier meer over leren? Lees dan onze blog: Conditie opbouwen: 12-stappenplan.

Hoe snel gaat je conditie achteruit?

Op het moment dat je (tijdelijk) stopt met sporten, zul je altijd merken dat de trainingen daarna wat lastiger gaan. Je conditie gaat achteruit en vaak nog een stuk sneller dan gedacht. Inactiviteit heeft uiteraard negatieve gevolgen voor zowel de spierkracht als je uithoudingsvermogen. Wanneer je nauwelijks traint zul je ook niet heel veel verschil merken als je een aantal weken stopt met je training. Ben je iemand door voortdurend traint, dan kan deze ook sneller achteruit gaan wanneer je stopt met trainen.

Wanneer je langdurig en actief aan je uithoudingsvermogen werkt en vervolgens vier weken inactief bent, kan er al een afname van 20% zijn in je VO2max. Je VO2max is de maximale hoeveelheid zuurstof die je lichaam kan innemen, vervoeren en gebruiken. Dit is dus een enorm verschil in slechts vier weken tijd. Het verlies van je longcapaciteit bij inactiviteit gaat dus bijzonder snel, maar gelukkig is dit weer redelijk snel terug te krijgen. Dit doe je door je training weer consequent op te pakken na de periode van inactiviteit.

Een onderzoek uit 2017 onder scheidsrechters van voetbalwedstrijden, laat soortgelijke resultaten zien. In de rustperiode van 9 weken, waarin er dus geen wedstrijden worden gespeeld, zijn de scheidsrechters veel minder actief dan wanneer het seizoen bezig is. Uit de metingen voor én na deze rustperiode blijkt dat de conditie van de scheidsrechters flink achteruit is gegaan, ze minder hard kunnen sprinten en ze binnen dezelfde tijd minder afstand kunnen afleggen dan voorheen.

Je conditie kan dus zeker snel achteruit gaan als je (tijdelijk) inactief bent. Na een paar weken kun je dus al een behoorlijk verschil merken. Ga je langdurig op vakantie en wil je deze afname tegengaan? Probeer dan ook op vakantie te trainen, hoe moeilijk dat ook kan zijn. Ben je echt niet in de mogelijkheid om te trainen voor een bepaalde periode? Pik je training dan weer op zodra je tijd hebt en je zult merken dat je conditie redelijk snel weer terug zal komen op het oude niveau.

Waarom is conditie belangrijk?

Er wordt altijd gezegd dat het hebben van een goede conditie erg gezond is. Vrijwel iedereen weet dit ook wel, maar waarom is dit eigenlijk het geval? Waarom is conditie zo belangrijk? Het trainen hiervan heeft namelijk meerdere positieve eigenschappen op ons lichaam. Bekijk hier de voordelen waaruit blijkt dat een goede conditie belangrijk is:

  • De kans op hart- en vaatziekten wordt verkleind
  • De bloeddruk wordt verlaagd
  • Je metabolisme wordt gestimuleerd
  • Je stressbestendigheid neemt toe
  • Alledaagse inspanning wordt gemakkelijker
  • Je spieren voelen minder stijf en stram

Daarnaast zijn er nog tal van andere voordelen die je kunt merken als je actiever gaat leven. Er is maar één manier om er voor jezelf achter te komen en dat is door gewoon te gaan trainen!