hardlopen en afvallen door een persoon

Hardlopen en afvallen: wat je wel én niet moet doen

Afvallen is voor een enorme hoeveelheid mensen de meest belangrijke reden dat ze gestart zijn met hardlopen. Één, twee of soms zelfs drie keer per week extra calorieën verbranden om zo uiteindelijk een gewenst lichaamsgewicht te bereiken. In deze blog gaan we de do’s en dont’s van hardlopen en afvallen uitwerken. We sluiten de blog af met een aantal veelgestelde vragen over dit onderwerp.

Is hardlopen en afvallen een goede combinatie?

Als je wilt afvallen zal er sowieso één ding in orde moeten zijn, anders heeft de rest al eigenlijk geen zin meer; je dient meer calorieën te verbranden dan dat je consumeert. Door te gaan hardlopen ga je natuurlijk extra calorieën verbranden. Hierdoor kun je een negatieve caloriebalans creëren, waardoor je uiteindelijk gewicht zult verliezen.

Een voorbeeld: je verbrandt op een normale dag zo’n 2000 calorieën. Tevens consumeer je ook 2000 calorieën, waardoor je dus altijd op hetzelfde gewicht blijft. Als je diezelfde 2000 calorieën blijft eten, maar je pakt daarnaast hardlopen op, dan verbrand je bijvoorbeeld 2500 calorieën in plaats van 2000 op een dag. Houd je dit voor een bepaalde tijd vol, dan zul je merken dat je uiteindelijk zult afvallen. Om die reden is hardlopen en afvallen zeker een goede combinatie.

Wil dit zeggen dat het de beste combinatie is? Dat verschilt per persoon natuurlijk. Sommige mensen doen liever een andere sport en ook dat kan zeer effectief zijn.

Lees verder voor de do’s en dont’s van hardlopen en afvallen.

afvallen door wandelen in een weiland in nederland
Ook interessant: Afvallen door wandelen: 6 tips

Hardlopen en afvallen: doe dit wél

Onderstaand hebben we drie zaken uitgewerkt die je zeker moet doen als je ervoor kiest om te gaan hardlopen. Dit zijn zaken die een positieve bijdrage kunnen leveren aan het bereiken van je doel en dus zeker het proberen waard zijn.

Wees consequent in je trainingen

Dit is niet alleen belangrijk voor hardlopen en afvallen, maar eigenlijk voor elk doel dat je kunt hebben als je gaat sporten. Consequentie in je trainingen maakt het onderscheid tussen resultaat of geen resultaat. Het heeft weinig zin om het voor jezelf te makkelijk te maken en een training over te slaan als je even geen zin hebt. Wanneer je deze stap eenmaal zet wordt het ook de volgende keer gemakkelijker om een training (onnodig) over te slaan. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde van wat je eigenlijk wilt.

Daarnaast kan consequent zijn er ook voor zorgen dat je lichaam voldoende tijd krijgt om te herstellen. Stel dat je schema is gemaakt met de gedachtegang dat je maandag, woensdag en vrijdag gaat sporten. Het is verstandig om dit ook aan te houden. Zo houd je voldoende tijd tussen de trainingen om te herstellen en kun je er elke keer weer volop tegenaan. Ben je hier niet consequent in, dan heb je kans dat je onvoldoende hersteltijd hebt tussen je trainingen.

Schaf de juiste spullen aan

Afvallen met hardlopen wordt een stuk gemakkelijker als je de juiste spullen aanschaft. Dit kan een training namelijk een heel stuk prettiger, maar ook efficiënter maken. Denk bijvoorbeeld aan goed schoeisel. Door het dragen van goede schoenen kun je de training een heel stuk comfortabeler maken. Zo krijgen je knieën bijvoorbeeld minder harde klappen tijdens het hardlopen en zul je ook minder snel last krijgen van je voeten. Is het écht nodig om goede hardloopschoenen aan te schaffen? Nee. Is het wel erg handig en maakt het de trainingen veel prettiger, waardoor deze uiteindelijk efficiënter kunnen zijn? Jazeker.

Bereid je trainingen goed voor

Als je wilt afvallen met hardlopen zul je de trainingen goed moeten voorbereiden. Dit sluit tevens naadloos aan bij de tip dat je consequent moet zijn in je trainingen. Houd bijvoorbeeld het weerbericht goed in de gaten, zodat je niet in een regenbui terecht komt. Daarnaast is het verstandig om wat water mee te nemen, zodat je ook je dorst kunt lessen.

Vind je het fijn om muziek te luisteren tijdens het hardlopen? Zorg dan dat je een goede afspeellijst klaar hebt en dat je oortjes of een koptelefoon hebt die goed blijven zitten tijdens het bewegen. Daarnaast is het ook slim om genoeg tijd te nemen voor je training. Houd bijvoorbeeld rekening met tijd om op te warmen en af te koelen. Plan het dus ruim genoeg in, zodat je er een effectieve training van kunt maken zonder dat je moet haasten om op tijd te komen voor een andere afspraak.

Hardlopen en afvallen: doe dit niet

Nu we hebben besproken wat je wel moet doen als je wilt afvallen met hardlopen, werken we hier uit wat je juist niet moet doen. Hardlopen en afvallen zal dus een stuk efficiënter gaan als je onderstaande zaken vermijd.

Met een te hoge intensiteit hardlopen

Dit klinkt misschien vreemd, maar een te hoge intensiteit zal niet direct bevorderlijk zijn voor je doel om af te vallen. Wanneer je op vol tempo gaat hardlopen zul je het veel minder lang volhouden, waardoor je uiteindelijk minder calorieën zult verbranden. Uiteraard zal dit een positief effect hebben op je conditie, maar het is niet ideaal om af te vallen.

Hardlopen en afvallen werkt dus het beste als je op een vast tempo hardloopt en dit voor een ruimte tijd volhoudt. Zo kun je veel calorieën verbranden en de vetverbranding goed stimuleren.

afvallen lukt niet door een persoon die op een witte weegschaal staat
Ook interessant: Afvallen lukt niet? 8 simpele tips

Blijven eten zoals je altijd al deed

“Maar ik eet toch gezond?” Ja, dat kan wel kloppen, maar zelfs als je gezond eet hoef je nog niet af te vallen. Je kunt namelijk nog steeds gewoon te veel eten, waardoor het niet lukt om af te vallen. Door het hardlopen zul je extra calorieën verbranden, maar het kan zijn dat je nog een extra zetje nodig hebt. Door kritisch te zijn op je eetpatroon i.c.m. het hardlopen kun je ervoor zorgen dat je ook echt een calorietekort creëert. Zonder een negatieve caloriebalans zul je dan ook niet gaan afvallen.

Houd dus, in ieder geval voor bijvoorbeeld een week, bij hoeveel je dagelijks consumeert. Zo kun je dus echt concluderen hoeveel calorieën je uiteindelijk minder moet eten. Houd er uiteraard rekening mee dat de verbrande calorieën van het hardlopen er ook vanaf worden geteld.

Niet openstaan voor andere sporten / methodes

Wellicht vind je hardlopen gewoon echt leuk en is hardlopen en afvallen de perfecte combinatie voor jou. Echter, dit wil niet zeggen dat hardlopen de beste keuze is voor iedereen. Stel je leest dit artikel nu, maar eigenlijk zou je liever iets anders doen dan hardlopen om af te vallen. Dat kan! Wij schreven een blog over de beste sport om af te vallen. Hier noemen we maar liefst 8 sporten die zeer geschikt zijn om gewicht te verliezen. Bekijk hier de blog over de beste sporten om af te vallen.

weegschaal met meetlint voor afvallen zonder dieet
Ook interessant: Afvallen zonder dieet: de 14 beste tips

Conclusie over hardlopen en afvallen

Wanneer het erop aankomt is hardlopen zeker geschikt voor afvallen. Het is echter mogelijk dat je er met enkel hardlopen niet komt. Zorg er dus voor dat je consequent bent in je trainingen, goed schoeisel draagt en je elke training goed voorbereid bent.

Kies een comfortabel tempo om te hardlopen, waardoor je het zo lang mogelijk volhoudt. Probeer ook je voedingsinname bij te houden, zodat je exact weet hoeveel je consumeert en hoeveel je moet verbranden om af te vallen. Daarnaast hoef je dus niet te kiezen voor hardlopen als je dat niet wilt. Er zijn tal van andere sporten die perfect uitgevoerd kunnen worden als het doel gewichtsverlies is.

Veelgestelde vragen over hardlopen en afvallen

We sluiten deze blog over hardlopen en afvallen af met een aantal veelgestelde vragen. Uiteraard is het mogelijk dat je na het lezen alsnog vragen hebt. Plaats deze onderaan dit bericht en we komen er zo snel mogelijk op terug!

Hoe vaak hardlopen voor afvallen?

Er is geen vast aantal trainingen dat je per week moet doen om gewicht te verliezen door het hardlopen. Let er vooral op dat het aantal dat je kiest ook echt haalbaar is door jou. Begin bijvoorbeeld met één keer per week en bouw dit op als het je bevalt.

Is hardlopen goed voor afvallen bij de buik?

Vrij veel mensen stellen deze of een vergelijkbare vraag, maar het is helaas niet mogelijk om plaatselijk vet te verliezen. Ongeacht wat je ook leest over methodes of producten waarmee het wel zou kunnen, het is niet mogelijk. Je kunt hardlopen zeker gebruiken om af te vallen, maar dus niet enkel om af te vallen bij je buik.

Ik wil afvallen, moet ik kiezen voor hardlopen of krachttraining?

Indien je de mogelijkheid hebt, dan zou een combinatie van zowel hardlopen als krachttraining perfect zijn. Met hardlopen bouw je conditie op, waardoor je de volgende training beter vol kunt houden om zo nog meer vet te verbranden. Met krachttraining bouw je spiermassa op, die er ook in rust voor zorgt dat je extra calorieën zult verbranden. Meer weten over de beste sporten om af te vallen? Lees dan deze blog.

Plaats een reactie

Je e-mailadres zal niet geplaatst worden.