Afvallen

Afvallen, het doel van het grootste gedeelte mensen die beginnen met sporten. Menig persoon vindt dat ze wel een paar kilootjes mogen verliezen en dit kan op vele manieren, maar komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Er dienen meer calorieën verbrand te worden dan dat er geconsumeerd worden. Dit kan behaald worden door meer te bewegen, te sporten of door je voegingspatroon te veranderen. Op deze pagina vind je tal van informatieve blogs over afvallen, zodat al jouw mogelijke vragen beantwoord worden en je gewapend met kennis aan de slag kunt gaan. Daarnaast vind je onderaan deze pagina nog algemene informatie die je kan helpen met afvallen.

Waarom willen we afvallen?

Steeds meer en meer mensen zijn niet of gematigd tevreden met hun lichaam en geven dan ook aan dat ze graag wat willen afvallen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Allereerst wordt er steeds vaker een ideaalbeeld geschetst in de media. Een ommezwaai hierin is langzaam op gang aan het komen, maar in het algemeen worden er vooral slanke mensen gebruikt in uitingen waarin het menselijk lichaam centraal staat. Dit kan als gevolg hebben dat men wilt afvallen om meer richting dit ‘ideaalbeeld’ te gaan.

Daarnaast worden mensen zich steeds meer bewust van de gezondheidsrisico’s die overgewicht met zich meebrengen. De mens gaat gezonder eten en sport meer. Het afvallen zorgt ervoor dat de gezondheidsrisico’s verkleind worden en je mogelijk langer een gezond leven kunt leiden. Dit is natuurlijk een mooie ontwikkeling. Hoe meer mensen kiezen voor afvallen om een gezond gewicht te bereiken, hoe beter dit is voor de gezondheid van de mens.

Afvallen kan daarnaast ook redenen hebben zoals het niet meer in een favoriete broek passen of het niet halen van een gewichtsklasse voor een geliefde sport. Ongeacht wat de reden voor iemand is om af te vallen, het streven naar een gezond gewicht is iets moois.

Afvallen tips

Omdat het streven naar een gezond gewicht een geweldig doel is, geven we hier een aantal tips die helpen met afvallen. Door deze tips toe te passen kun jij met succes gewicht verliezen. Uiteraard kan dit je ook lukken zonder deze tips, maar een beetje extra hulp is nooit ongewenst natuurlijk. Lees de tips rustig door en beoordeel in hoeverre ze toepasbaar zijn voor jouw situatie. Voor de meeste mensen zullen deze tips wel toepasbaar zijn en daarnaast zijn ze misschien nog eenvoudiger dan je gedacht had.

Tip 1: Duidelijkheid over je motivatie

Je begint met afvallen en dit doe je met een reden. Het is heel belangrijk dat je gedurende het hele proces onthoudt wat deze reden is. Er zullen momenten komen waarop je het lastig vindt en momenten waarop je er misschien wel aan denkt te stoppen. Voor zulke momenten is het belangrijk te weten wat je oorspronkelijke motivatie om af te vallen is.

Waarom ben je ermee begonnen? Waarom wil jij dit bereiken? Deze kleine ‘reset’ die je als het ware krijgt, zorgt dat jouw visie weer gefocust is op hetgeen je wilt bereiken. Je motivatie is weer hoger dan ooit te voren en je gaat vol goede moed weer door. Dit is een mooie manier om de twijfels van tafel te schuiven, want het is niet meer dan normaal dat deze twijfels ontstaan. We zijn allemaal mensen en willen allemaal wel eens opgeven. Dit zijn hele normale gedachtes, maar om er ook daadwerkelijk naar te handelen, dat is natuurlijk zonde. Met een duidelijk beeld van waarom je dit zo graag wilt zul je merken dat je gewoon volhoudt.

Tip 2: Stel een realistisch doel

Een van de belangrijkste zaken die je moet doen als je begint met afvallen is jezelf een doel stellen. Dit doel dient niet alleen duidelijk te zijn, maar ook nog eens realistisch. Het heeft geen zin om jezelf als doel te stellen 10kg te verliezen in een maand. Dit is onrealistisch en ongezond. Wees daarom realistisch en maak het jezelf niet te moeilijk. Afvallen is een langdurig proces en dit moet je dan ook niet overhaasten. Wanneer je het overhaast heb je juist een vergrote kans om weer sneller aan te komen. Dit noemen we ook wel jojo’en. Dit kan bijzonder ontmoedigend werken en uiteindelijk dus averechts effect hebben.

Een doel dat niet realistisch is brengt alleen maar teleurstelling met zich mee. Je wilt echter dat het gehele proces van afvallen iets positiefs is. Je bewandeld een pad naar een gezondere versie van jezelf en dat is een zeer positief gegeven. Gun jezelf dan ook de tijd om je doel te bereiken en dit uiteindelijk te behalen. Rome is niet in één dag gebouwd en jouw droomlichaam ook niet.

Tip 3: begin met kleine aanpassingen

Afvallen is een langdurig proces en het is belangrijk dat je geduld hebt. Het kan namelijk erg lang duren voordat iets een gewoonte wordt. Juist wanneer je wilt afvallen is het belangrijk dat bepaalde dingen een gewoonte worden, zodat het makkelijk vol te houden is. Als je begint met kleine aanpassingen aan je dagelijkse leven zul je merken dat het op termijn veel gemakkelijker vol te houden is. Begin bijvoorbeeld met het verwisselen van suikerhoudende frisdrank voor water met citroen. Zo drink je alsnog iets met een smaakje, maar zonder de extra calorieën.

Zodra je dat onder de knie hebt kunt je weer een andere aanpassing doen en deze volhouden tot het een gewoonte is. Denk hierbij aan het vervangen van chips voor wat nootjes. Zo kun je stap voor stap zorgen dat jouw missie om gewicht te verliezen een succesvolle misse gaat worden.

Tip 4: Doe aan krachttraining als je wilt afvallen

Het doen van sport is natuurlijk sowieso een goede keuze als je graag wilt afvallen, maar krachttraining biedt nog een extra voordeel. Uiteraard verbrand je flink wat calorieën tijdens het sporten, waardoor je ook kunt afvallen. Dit is natuurlijk mits je de verbrande calorieën er niet bij gaat eten. Krachttraining daarentegen verbrand calorieën, maar je bouwt er ook nog eens extra spiermassa mee op. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je ook in ruststand zult verbranden. Dus als je graag wilt afvallen is het zeker aan te raden om ook wat spiermassa op te bouwen!

Tip 5: Eet af en toe dingen die je écht lekker vindt

Afvallen op zich is een hele opgave en het wordt alleen nog maar moeilijker wanneer je jouw favoriete eten niet meer mag eten. Het is daarom belangrijk dat je jezelf af en toe toestaat om toch dat lekkere ongezonde ding te eten. Dit kan een stuk chocolade zijn, een bepaald type snoep of bijvoorbeeld een drankje. Wanneer je jezelf de mogelijkheid geeft om af en toe zulke dingen alsnog te eten, zul je merken dat je het veel gemakkelijker vol kunt houden.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je helemaal los kunt gaan met je favoriete snacks, maar af en toe mag je gerust aan die drang toegeven. Let er wel op dat je dit met mate doet en dat je de rest van je voeding hierop afstemt. Meestal zijn de lekkerste snacks rijk aan calorieën, dus zorg er niet voor dat je te veel ongezonde dingen eet en zo aan het einde van de rit alsnog teveel calorieën consumeert. Wees dus evengoed streng voor jezelf, maar gun jezelf af en toe iets lekkers.

Tip 6: Eet genoeg groenten

Groenten zijn niet alleen enorm lekker en gezond, maar kunnen je ook nog eens een vol gevoel geven als je ze eet. Wanneer je veel groenten bij je maaltijden eet zul je merken dat je onbewust minder calorierijke producten eet. Hierdoor krijg je niet alleen veel vitamines en mineralen binnen, maar eet je ook nog eens minder calorieën. Zo kan het eten van veel groenten je helpen met afvallen.